Gå till innehåll

Vårdens digitala bokningstjänster behöver bli mer användarvänliga

·0 minuters läsning
Dela:
Hand med mobil framför en dator.

Fler än var tionde upplever att vårdens ­e-tjänster­ försvårar tidsbokning av läkarbesök. Det slår Internetstiftelsen fast i sin årliga rapport Svenskarna och internet. IoT Sverige har tagit del av undersökningen.

I den årliga rapporten Svenskarna och internet undersöker Internetstiftelsen svenskarnas närvaro på internet. För 26 år sedan, runt 2000 var det bara hälften av svenskarna som använde internet. Idag använder nästan alla internet, så mycket som 97 procent av den svenska befolkningen.

Värdefull kunskapskälla

För IoT Sverige är frågor kring uppkoppling och tillgång till internet grundläggande.

– Vår verksamhet bygger på uppkopplade tillämpningar och vårt mål är att genom våra IoT-projekt bidra till ett mer hållbart samhälle. Internetstiftelsens rapport belyser hur svenskarna använder internet och det är mycket intressant och en värdefull kunskapskälla för oss på IoT Sverige, säger Catrin Ditz.

Vårdens e-tjänster för bokning

Ett kapitel i rapporten Svenskarna och internet tar upp användningen av e-tjänster. Internetstiftelsen har i år tittat närmare på användningen av e-tjänster i vården. Enligt undersökningen upplever fler än var tionde (13 procent) att sjukvårdens e-tjänster och appar försvårar tidsbokning av läkarbesök.

Det är lika många 80-talister som 50-talister som tycker att tjänsterna är svåranvända, vilket tyder på att ålder inte är den största anledningen till detta. Personer som har en funktionsnedsättning eller funktionsvariation anser också i högre grad än befolkningen i stort att vårdens e-tjänster försvårar tidsbokning.

– Det här är förstås viktiga insikter och handlar i grund och botten om tillgänglighet och jämlikhet. Vi ska i möjligaste mån bygga system som alla kan använda, vilket inte är en lätt fråga på något sätt, säger Catrin Ditz.

Porträtt på Catrin Ditz, foto: Bengt Säll.
Catrin Ditz, programchef IoT Sverige. Foto: Bengt Säll.

Dilemmat med svåranvända system

IoT Sverige har arbetat mycket med Internet of Things och införandet av välfärdsteknik, det vill säga digital teknik som används inom vård och omsorg. Catrin Ditz har själv lång erfarenhet av ledarskap inom digitalisering och IT-användning i offentlig sektor. Hon känner igen dilemmat med svåranvända digitala system.

– Det är av stor vikt att Internetstiftelsen lyfter frågan om svåranvända system, oavsett om orsaken handlar om föråldrade lösningar, bristfälliga kravspecifikationer vid upphandling eller svag insikt i verksamhets faktiska behov. Utveckling av våra digitala kompetenser är alltid aktuellt men ingen vinner på att vi skyller dåliga system på bristande kunskap hos användarna, säger Catrin Ditz, programchef för IoT Sverige.

Ta del av hela rapporten

Utöver detta finns en rad andra spännande insikter om internetanvändningen hos svenskarna, bland annat kapitlet om svenskarnas användning av artificiell intelligens. På Internetstiftelsens hemsida svenskarnaochinternet.se hittar du hela rapporten.

Bild på framsidan av rapporten Svenskarna och internet.

Senaste nyheterna

Hand med mobil framför en dator.
29 sep 2025

Vårdens digitala bokningstjänster behöver bli mer användarvänliga

Läs mer om Svenskarna och internet
12 sep 2025

Podd: Kommunikationens roll i komplexa innovationsprojekt

Läs mer
Vårdbiträde visar information på ipad för patient.
12 aug 2025

Podd: Förebygga trycksår med smart teknik och riskbedömning

Läs mer och lyssna på avsnittet