Nudging – en knuff i rätt riktning
Ibland behöver vi få en knuff i rätt riktning för att ändra beteende. Ett verktyg för att göra just detta kallas nudging och går ut på att göra det enklare för människor att göra vissa val. IoT Sverige har träffat Harris Stamatopoulos för ett samtal om nudging.
Nudging kan användas inom i princip alla områden. Ofta handlar det om att få människor att göra mer miljömedvetna, hållbara och hälsosamma val. Inom restaurangbranschen exempelvis går det att påverka genom att medvetet välja hur man ställer upp och presenterar maten. Om grönsakerna står mest tillgängligt har människor en tendens att äta mer grönt. Ett annat exempel på nudging kan hämtas från elbranschen. Elbolag som har grön el som default bidrar till att kunder väljer grön el oftare.
Många projekt som IoT Sverige finansierar handlar om datainsamling av olika slag. Data som sedan ska analyseras/bearbetas och leda till någon typ av förändring som skapar nytta för samhället. Nudging är en metod som kan användas för att bidra till att skapa önskad beteendeförändring.
Skapa förändring utan infrastrukturkostnader
IoT Sverige har pratat med Harris Stamatopoulos som är samverkansledare på Uppsala universitet samverkan, samma enhet som är värd för IoT Sverige. Harris har arbetat med innovationer och miljöteknik under många år. På fritiden är han ordförande för Sustainability Innocenter.
– Nudging är inte manipulation utan en kombination av beteendeekonomi, politisk teori och beteendevetenskap. Nudging kan inte göras på individnivå utan måste lyftas till en högre nivå och är i det här fallet ett bra sätt att göra förändringar utan att ha infrastrukturkostnader, säger han.
Knuffa invånare mot en hållbar mobilitet
Under första Covid-sommaren befann sig Harris strandad med sin familj i Sverige och bestämde sig då för att tillsammans med några partners skriva en EU-ansökan för att få finansiering till ett projekt om nudging. Ansökan gjordes till Urban Europe, ett EU-finansierat samarbetsprojekt som syftar till att skapa attraktiva, hållbara och livskraftiga städer.
Målet med projektet var att påverka människor att välja mer hållbara transporter. Harris fick med sig flera universitet och internationella organisationer som ville arbeta tillsammans i projektet – och visst fick de pengarna.
Appar med olika typer av nudges
I projektet finns olika länder och partners representerade, men också användare. Planen är att utveckla en eller flera appar. En av apparna går ut på att se hur många kilometer man har cyklat och sedan kunna växla in dessa kilometrar till en voucher – det vill säga undersöka om ekonomisk ersättning kan påverka positivt. Inom projektet finns också studenter som kartlägger vilka nudges som existerar inom olika branscher och hur de används. Hur nudges användes för att få folk att vaccinera sig under pandemin är ytterligare en fråga som diskuterats inom projektet.
Handbok i nudging
Projektets mål är att utveckla en så kallad nudging repository (ett tekniskt verktyg) och en ”bibel” som ska fungera som en handbok i hur man kan använda nudging för hållbar mobilitet. Under kommande år planerar Harris Stamatopoulos ett europeiskt hackaton. Målet är att utveckla nya appar och idéer och kopplat till nudging.
Ytterligare en idé som Harris funderar på är hur man kan använda gamifiering till att ändra vanor och beteenden – kan man göra ett spel som gör att det blir en kul grej att cykla?
– Kan man tävla mot andra och på så sätt sporra till ändrat beteende? Det ska bli spännande att undersöka, avslutar Harris Stamatopoulos.