Gamification
Projektsammanfattning
Resultatet visade att projektet lyckades åstadkomma en beteendeförändring hos slutanvändare med hjälp av konceptet Gamification. Med hjälp av tydlig information om hur man kan ändra sitt beteende på enkla sätt samt genom kontinuerlig återkoppling av effekter av agerande upplevde användare att det gjorde det lätt att åstadkomma en förändring och även bygga nya mer hållbara vanor inom en mängd områden utöver energiförbrukning.
Upplägg och genomförande
Kravställning för prototypen sattes genom en ”designsprint”, en veckas fokuserat arbete av en blandad grupp, för att ta fram en första mock-up av en applikation för beteendepåverkan, genomförd och testad på externa användare. Att slutanvändare var med hela vägen var mycket lyckat. Idén att projektet tog ett helhetsgrepp istället för att bara fokusera på energianvändning visade sig vara ett bra beslut baserat på tester och användarintervjuer. Projektet har fått många insikter och uppslag för vidareutveckling gällande hållbart beteende. Delar av dessa kommer att vidareutvecklas.