Gå till innehåll

Digital undersköterska – en framtidsroll?

·0 minuters läsning
Dela:
Bild på sköterskas händer framför dator.

Vi har hört det förut – det här med att allt fler äldre kommer behöva tas om hand av allt färre yngre. En samhällsutmaning och ekvation som inte går ihop utan nya innovativa och digitala lösningar. Natalie Simander arbetar som digital undersköterska på Tyresö kommun.

När Natalie Simander kommer till jobbet klockan sju startar hon upp datorn och den digitala plattformen ”Tyresö för mig”. Hon börjar dagen med att skriva personliga meddelanden till alla sina femtio seniora användare. Önskar dem god morgon och följer upp tidigare chatt-trådar om allt möjligt.

– Det kan handla om allt ifrån rådgivning kring kost och motion till planerade hemtjänstbesök eller andra privata frågor. Nyligen lade jag upp olika frågesporter som blev väldigt uppskattade, berättar Natalie.

Mer självständighet och delaktighet

Sedan drygt ett halvår tillbaka arbetar hon som digital undersköterska i Tyresö kommun. Det är en ny tjänst som utgör en del av Kommunikativ, ett genomförandeprojekt finansierat via IoT Sverige. Projektets mål är att ta fram digitala tjänster som ska hjälpa äldre att bli mer självständiga och delaktiga i utformningen av sin egen tillvaro.

Porträttbild på Natalie Simander.
Natalie Simander arbetar som digital undersköterska på Tyresö kommun.

Har hittat sitt kall

Låt oss backa tillbaka till år 2006. Då var Natalie Simander nitton år och fick jobb som vårdbiträde, en timanställning på Tyresö kommun. Tanken var att hon bara skulle arbeta en sommar, men hon upptäckte snabbt att hon tyckte om sitt nya jobb. Framför allt fastnade hon för de sociala bitarna och kontakten med de äldre.

– Jag har alltid haft lätt för att prata med människor och att få förgylla någons vardag kändes väldigt bra. De äldre såg mig för vem jag var och dömde mig aldrig för att jag var ung, det betydde mycket för mig, säger Natalie.

Så hon blev kvar och några år senare fick hon en fast tjänst och även möjlighet att vidareutbilda sig till undersköterska. Natalie känner idag att hon har hittat sitt kall i sitt yrke, kanske särskilt den senaste tiden i rollen som digital undersköterska.

En hälsofrämjande app

Arbetet som digital undersköterska innebär att kommunicera och hjälpa användarna av appen ”Tyresö för mig”. Idag är det femtio användare, men intresset är stort och fler vill använda appen. Tyresö för mig är en hälsofrämjande app som innehåller lättillgänglig information om sådant som de äldre behöver i sin vardag. Det är till exempel upplysningar om vad som händer i kommunen, telefonnummer till biståndshandläggare samt förslag på kostupplägg och fysiska aktiviteter.

Bild på appen Tyresö för mig.
I appen Tyresö för mig kan användarna se vad som ska hända under fliken Min dag. Bild på fiktivt exempel.

Det finns även notifieringar som kan hjälpa till att påminna om olika saker som ska hända, exempelvis matleveranser, soptömning eller duschning. Men kanske viktigast av allt finns möjligheten att interagera med Natalie, både via chatt och videosamtal.

– Vi behöver hitta nya arbetssätt för att klara av att möta det faktum att fler blir äldre med ökade behov av hjälp samtidigt som det blir färre resurser till att hjälpa.

Mycket av informationen i appen finns även på internet på olika hemsidor, men i appen presenteras den på ett mer lättillgängligt sätt. Natalie är noga med att poängtera att tjänsten inte är en sjukvårdsrådgivning, utan snarare ska ses som en vägledning och hjälp med många olika saker i vardagen.

Bild på telefongränssnittet i appen Tyresö för dig.
I appen kan användarna kommunicera med den digitala undersköterskan. Bild på fiktivt exempel.

Kan minska digitalt utanförskap

Ibland möts nya digitala lösningar inom äldreomsorgen av en rädsla för att ersätta det fysiska mötet och den viktiga mänskliga kontakten, med en digital tjänst. En oro för att ensamhet och utanförskap ska öka. Men Natalie vill vända på resonemanget:

– Jag ser det snarare som ett sätt att minska det digitala utanförskapet. När det gäller vår app så är det ingen robot eller AI som man har kontakt med. Jag får så mycket positiv respons från våra användare och jag upplever att vi snarare sänker trösklar för användning av digitala tjänster.

Hon menar vidare att de flesta människor vill klara sig själva så länge som möjligt i sitt eget hem.

– Det är en ganska privat sak att släppa in nya människor i sitt hem. Det är inte alla som vill det. Genom att få stöttning med enklare saker via appen går det att förlänga tiden att klara sig själv i sitt eget hem, tror Natalie.

Äldre kvinna använder en iPad.
Användningen av appen kan bidra till minskat digitalt utanförskap, menar Natalie Simander. Foto: Adobe Stock.

En tusenkonstnär

Rollen som digital undersköterska handlar lite om att vara en tusenkonstnär. Det är många bollar i luften, man måste vara lyhörd, kunna snappa upp signaler och önskemål som kanske inte alltid sägs rakt ut. Natalies erfarenhet är att den äldre generationen har ett inbyggt sätt av att ”inte vilja vara till besvär”. Det gör att de ofta inte frågar efter saker.

Det är alltså inte användningen av tekniken som varit mest utmanande i rollen som digital undersköterska utan snarare att förstå vad användarna vill ha. Ofta får hon pusha lite lagom hårt för att behoven ska komma fram. Natalie berättar om ett fint exempel när hon efter lite om och men förstod att en användare, en äldre man, kände sig ensam.

– Han saknade att umgås med manliga vänner. Kvinnor är ofta bättre på att ses och göra saker tillsammans som att fika, sticka eller annat. Så vi ordnade en herrlunch med Wallenbergare och alkoholfri öl, det blev en uppskattad träff.

Ett framtida arbetssätt

Natalie känner sig mer och mer bekväm i sin roll som digital undersköterska. Hon tror att det kan bli ett framtida arbetssätt. Men det krävs stor förståelse för de äldres behov. Något som bara går att tillskansa sig genom det mänskliga mötet. Själv känner Natalie att hon har en god kännedom om äldres behov efter alla år inom hemtjänsten. Hon återkommer ofta till att det handlar om att skapa motivation:

– Det handlar om hur du lägger fram saker, till någon som inte vill duscha till exempel, eller till någon som är allt för stillasittande. Att skapa motivation kräver lyhördhet, envishet och lite lirkande. Jag vill att mina användare ska känna att jag finns här, jag är tillgänglig och det kommer gå bra.

Närbild på händer som håller i iPad.
Det finns förutfattade meningar om att äldre inte klarar av att hantera digitala verktyg. Natalie har användare som är över 90 år och upplever att alla vill lära sig mer. Foto Adobe Stock.

Att lösa den demografiska utmaningen med fler äldre som ska få hjälp av färre yngre kräver nya innovativa och digitala lösningar. Rollen som digital undersköterska kan vara en viktig kugge i hjulet. Natalie Simander är en eldsjäl som brinner för sitt yrke och som använder tekniken som möjliggörare för ett högre syfte. Just idag kan de äldre i Tyresö kommun se fram emot en trevlig eftermiddag:

– Det blir kräftskiva ikväll och alla som använder appen kommer att få en pushnotis om detta under fliken ”Att göra idag”. Hoppas att många kommer, avslutar Natalie.

Senaste nyheterna

Ingången till Smart City Expo i Barcelona.
11 nov 2024

Podd: Spaningar från Smart City Expo 2024

Läs mer
Paneldeltagare.
7 nov 2024

IoT för digital motståndskraft i krigsdrabbade Kiev

Läs mer
Mobiltelefon i förgrunden som fotar telefonkiosker.
21 okt 2024

Internetstiftelsen och IoT Sverige kraftsamlar för IoT

Läs mer